Inspanningsgeilheid : zin in seks na sporten?

De invloed van plotse romantische verliefdheid op koopgedrag
Stop met praten over vrouwelijke en mannelijke hersenen

scottwebb / Pixabay

Heel wat online kranten en radio maakten melding dat Babette Moonen, eindredacteur van ‘Nieuwe Feiten’, zich na haar wekelijkse uurtje fitness “botergeil” voelt. Is er  inderdaad zoiets als inspanningsgeilheid?

“Of het seksuele verlangen toeneemt na lichaamsbeweging, hangt af van persoon tot persoon”, vertelt inspanningsfysiologe Joke Puype, verbonden aan de Thomas More Hogeschool aan Radio 1 (https://radio1.be/kan-je-geil-worden-van-sport).

De drang naar seks na inspanning zou een biologische verklaring kennen. Immers bij het sporten veranderen bepaalde fysiologische parameters. Krachttraining kan bijvoorbeeld aanleiding geven tot een toename van het geslachtshormoon testosteron, waar ook vrouwen een kleine hoeveelheid van bezitten. En zo’n toename stimuleert je libido.

Beweging draagt ook bij tot een betere bloeddoorstroming en dat werkt ook door in de genitaliën. Neurotransmitters zoals endorfine, adrenaline, dopamine en oxytocine worden eveneens gestimuleerd. Dat kan allemaal leiden tot een gevoel van opwinding, dus ook wellicht seksuele opwinding.

Puype haalt een Brits onderzoek aan  waarbij men aan 1500 hardlopers vroeg naar het effect van de sport op hun libido. 68% van de lopers had effectief meer zin in seks. Maar merkwaardig genoeg zijn het vooral de mannen die zin naar seks krijgen na inspanning. Bij vrouwen komt dat veel minder voor.

Het doel van lichaamsbeweging is om een gezondere levensstijl te verkrijgen. Oefening is een krachtig hulpmiddel bij het ontwikkelen van spierkracht, cardiovasculaire fitheid, lichaamsbewegingcoördinatie en stressvermindering. Oefeningen doen heeft ook bewezen dat het de libido voor mannen en vrouwen verhoogt.

Feiten voor mannen

Oefening heeft positieve effecten op de geslachtsdrift van mannen. Een in 1990 gepubliceerde studie in de Archives of Sexual Behavior onthulde dat mannen die aan lichaamsbeweging doen (60 minuten per dag, drie tot vijf dagen per week, met een intensieve piekintensiteit van 75 tot 80 procent) “aanzienlijk grotere seksuele verbeteringen” ontwikkelden (bijv. frequentie van verschillende intieme activiteiten, betrouwbaarheid van voldoende functioneren tijdens seks, percentage bevredigende orgasmen).

Feiten voor vrouwen

Oefening heeft ook positieve effecten op het libido van vrouwen. Een in de Journal of Sexual Medicine gepubliceerde studie uit 2008 onthulde dat intense, kortdurende oefening (20 minuten met een doelhartslag van 70 procent) de fysiologische seksuele opwinding van vrouwen (d.w.z. genitale opwinding) aanzienlijk verbetert. Een aanvullend onderzoek gepubliceerd in een nummer uit 2007 van het Journal of Sexual Medicine ontdekte een verband tussen toegenomen lichaamsbewustzijn en toegenomen percepties van opwinding. De onderzoekers concludeerden: “Oefening kan het bewustzijn van het lichaam op praktische wijze vergroten via verhoogde lichamelijke gewaarwordingen (bijv. Verhoogde hartslag en spierspanning).”

Betekenis

Het is bekend dat lichaamsbeweging energie verhoogt, stress vermindert, de prestaties verbetert, helpt bij het afvallen en helpt blessures te voorkomen. De positieve bijdrage die oefening heeft aan het mannelijke en vrouwelijke libido kan een aantrekkelijke motivator zijn voor diegenen die weinig bewegen. De esthetische voordelen (bijvoorbeeld verminderde taillelijn, stevige dijen, welgevormde achterkant en algehele lichaamstint / -definitie) van lichaamsbeweging leiden vaak tot een groter gevoel van eigenwaarde, dat zich kan ontwikkelen tot een grotere interesse in seks.

Het verhogen van libido kan een doel van een oefenprogramma zijn, maar het zou verstandig zijn om extra doelen (bijvoorbeeld uithoudingsvermogen, kracht, balans en stressvermindering) op te nemen, zodat het oefenprogramma relevant en actueel blijft. Het doel van het verbeteren van libido is mogelijk niet geschikt voor alle personen gezien hun relatie status, leeftijd en emotionele volwassenheid.

Motivatie

Paren in gezonde relaties kunnen overwegen om lichaamsbeweging te gebruiken als een hulpmiddel om het seksuele aspect van hun relatie te verbeteren. Dit kan leiden tot een verhoogde motivatie en naleving van een oefenprogramma. Naarmate de frequentie en duur van intieme ontmoetingen toenemen, kan seks dienen als een cardiovasculaire activiteit die deel uitmaakt van het fitnessprogramma.

Bronnen

https://radio1.be/kan-je-geil-worden-van-sport

https://www.hln.be/nina/seks-relaties/-na-het-sporten-ben-ik-botergeil-bestaat-er-zoiets-als-inspanningsgeilheid~a7fde0d1/

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181215_04038030

https://www.livestrong.com/article/80273-effect-exercise-sex-drive/