Stoelgangzweet en hoge nood

Geschatte tijd om tekst te lezen: 9 minu(u)t(en)
Hoe gemakkelijk is het om iemands partner te stelen?
Aantrekkelijkheid heeft een grotere impact op het sociaal-economische succes van mannen dan die van vrouwen

Misschien gebeurt het 20 minuten nadat u uw eerste slok koffie heeft genomen,

an escalator in a building with people on it

Photo by János Szüdi

halverwege het hardlopen, of in die cruciale minuten voorafgaand aan uw grote werkvergadering. Ongeacht hoe of wanneer, nou ja, het gebeurt niet – en soms schiet de drang om naar nummer twee te gaan sneller omhoog van nul naar 60 dan je het dichtstbijzijnde toilet kunt vinden.
En hoewel overmatig zweten nooit leuk is – of het nu in de vorm is van nachtelijk zweten , zweten na het douchen of zweten tijdens het sporten – kan een ernstig geval van stoelgangzweet ervoor zorgen dat u zich gaat afvragen hoe ernstig uw noodtoiletbezoek is. Waarom zweet ik en voel ik me misselijk als ik stoelgang? Is dit überhaupt normaal?!

Verderop duiken we in de oorzaken van de urgentie van de darmen, waarom stoelgangzweet optreedt en de complexe relatie tussen zweten en spijsvertering.

Wat is stoelgangzweet?
stoelgangzweet is een oncontroleerbare aanval van plotseling zweten die optreedt wanneer u op het punt staat een stoelgang te krijgen, momenteel heeft of net een stoelgang heeft gehad. Deze perioden van plotseling zweten gaan soms gepaard met misselijkheid, koude rillingen, duizeligheid, duizeligheid of spijsverteringsproblemen.

Stel je dit eens voor: je staat op het punt een grote toespraak te houden, een sollicitatiegesprek te voeren voor je droombaan, of een marathon te lopen. Maar terwijl je je probeert te concentreren op de voorbereidingen op het laatste moment, zit je vast op één plek: het toilet.

Helaas komt deze situatie maar al te vaak voor. Hoewel hartkloppingen en zweetbuien in hoge mate deel kunnen uitmaken van de reactie van ons lichaam op stressvolle momenten, geloof het of niet, kunnen buikproblemen dat ook zijn, waardoor u zich misschien afvraagt: kan stress diarree veroorzaken?

We zijn hier om u het korte en lange antwoord te geven. Ja, stress kan dunne ontlasting veroorzaken, maar het kan veel meer doen dan alleen dat in het maag-darmkanaal.

Als u ooit zo gestresst bent geweest dat uw maag begint te woelen, alsof uw darmen fysiek verstoord zijn door uw angstige gevoelens, bent u niet de enige. Stress en angst zijn triggers voor ongemakkelijke en plotselinge stoelgang ( ook wel nerveuze poep genoemd ) en diarree, evenals andere maagproblemen zoals misselijkheid en braken.

“Stress kan niet alleen diarree veroorzaken, maar ook gasvorming, een opgeblazen gevoel, pijn en obstipatie veroorzaken”, zegt Mahmoud Ghannoum, MSC, PhD, MBA , microbioomonderzoeker en medeoprichter van BIOHM . “In feite verergert stress ook de spijsverteringssymptomen bij patiënten die lijden aan maagzweren en het prikkelbare darm syndroom (IBS).”

Het volstaat te zeggen dat als je je ooit bijzonder opgeblazen of gasachtig hebt gevoeld (of alsof je naar het toilet moet gaan) tijdens stressvolle situaties, het hoogstwaarschijnlijk je zenuwen zijn die de situatie omgeven, en niet iets dat je eerder op de dag hebt gegeten.

Waarom gebeurt stoelgangzweet?
Wat betreft de reden waarom deze aanvallen van stoelganggerelateerd zweten optreden, zegt gastro-enteroloog Avanish Aggarwal, MD , dat je je nervus vagus de schuld kunt geven .

De nervus vagus is een belangrijk onderdeel van het parasympathische zenuwstelsel dat toezicht houdt op de spijsvertering, en is onder andere verantwoordelijk voor noodtoiletbezoeken. De nervus vagus loopt van uw hersenen naar uw buik en maakt deel uit van het zenuwstelsel van de darmen (het ‘enterische zenuwstelsel’ genoemd), en heeft veel invloed op de urgentie van uw toiletbezoek. Dat komt omdat het de peristaltiek reguleert : een onwillekeurige samentrekking en ontspanning van de darmspieren die het stoelgangzweet veroorzaakt en ervoor zorgt dat je moet gaan – zoals nu .

“Over het algemeen ontspant het rectum als de ontlasting naar binnen komt en houdt het alles vast totdat het gemakkelijk is om te stoelgang te hebben. Of het rectum bereikt zijn capaciteitslimiet, en dan is er een urgentie om een ​​stoelgang te hebben”, zegt Dr. Aggarwal. “Bepaalde factoren kunnen het rectum stimuleren om samen te trekken en daarom urgentie hebben. Een belangrijke factor is stress, en de vagus- en spinale zenuwen transporteren signalen naar de darmen, wat spasmen en dus urgentie veroorzaakt 1. ”

Dus ja, een bijzonder bijtende e-mail van je baas of een training met veel cortisol kan ervoor zorgen dat de nervus vagus een urgent telegram naar de organen beneden stuurt.

Vasovagale reflexsymptomen
Soms kan de stimulatie van de nervus vagus leiden tot vasovagale syncope . Vasovagale syncope treedt op wanneer ons lichaam niet in staat is zichzelf te reguleren na blootstelling aan bepaalde triggers, wat resulteert in een plotselinge daling van de bloeddruk en de hartslag. Dit onderbreekt de bloedtoevoer naar de hersenen, waardoor we ons duizelig en zelfs flauw voelen.

Enkele veel voorkomende vasovagale reflexsymptomen zijn:

Misselijkheid
Wazig zicht
Bleke huid
Koud, klam zweet
Zwakke pols
Verwijde pupillen
Als u de bovenstaande symptomen heeft ervaren of flauwgevallen bent tijdens de stoelgang, neem dan contact op met uw huisarts; Hoewel vasovagale syncope doorgaans onschadelijk is, kunt u zich tijdens een episode mogelijk verwonden en kan uw arts u mogelijk helpen de symptomen te verlichten.

Is stoelgangzweet schadelijk?
stoelgangzweet komt ongelooflijk vaak voor en is op zichzelf niet per se schadelijk, zegt gastro-enteroloog Sarah Robbins, MD .

Frequente aanvallen van stoelganggerelateerd zweten en snelle stoelgang kunnen echter wijzen op ernstiger darmproblemen zoals het prikkelbaredarmsyndroom, vasovagale syncope of darmincontinentie. Als u regelmatig last heeft van overmatig zweten tijdens het stoelgangen of dagelijks last heeft van spijsverteringsproblemen, is het misschien tijd om een ​​bezoek te plannen aan een gastro-enteroloog.

Kun je stoelgangzweet voorkomen?
Hoewel je misschien het gevoel hebt dat je de controle kwijt bent als je nervus vagus besluit je vies te maken, zegt Dr. Aggarwal dat dit gewoon niet het geval is.

“Eén ding dat we kunnen doen om te voorkomen dat de darm beweegt, is door vrijwillig de externe anale sluitspier in te knijpen totdat het veilig is om te stoelgangen. Ook een eenvoudige meditatietechniek kan helpen. Concentreer je eenvoudigweg op de ademhaling die in en uit gaat. Bewust proberen het lichaam te ontspannen en te visualiseren dat de rest van het lichaam de spieren ontspant, helpt”, zegt dr. Aggarwal.

Probeer deze vier spijsverteringstips, allemaal goedgekeurd door gastro-enterologen , om toekomstige stoelgangzweetaanvallen te voorkomen.

1. Oefen mindfulness-activiteiten om je stress te verminderen
Stress en darmgezondheid zijn onmiskenbaar met elkaar verbonden. Hoge stressniveaus kunnen gastro-intestinale problemen zoals plotselinge stoelgang en stoelgangzweet veroorzaken of verergeren.

“Als je een slechte emotie hebt, kan dat de vasovagale reactie stimuleren”, legt Dr. Robinson uit.

Het opnemen van mindfulness-activiteiten zoals yoga, meditatie of ademhalingsoefeningen kan u helpen uw stress onder controle te houden, wat op zijn beurt het darmklachten kan verlichten. Omdat de nervus vagus de afgifte van kalmerende hormonen zoals oxytocine activeert, kunnen deze ontspanningstechnieken vooral nuttig zijn bij het voorkomen van stoelgangongelukken.

“Op mindfulness gebaseerde praktijken kunnen behoorlijk nuttig zijn, vooral voor mensen met het prikkelbaredarmsyndroom”, zegt Dr. Robinson.

2. Vermijd stimulerende voedingsmiddelen en houd u aan uw dieetbeperkingen
Bepaalde voedingsmiddelen die de gastrocolische reflex stimuleren, kunnen zorgen voor een dringende behoefte om direct na het eten te stoelgangen . Voedingsmiddelen die pittig zijn, cafeïne bevatten, veel vet of koolhydraten bevatten, sterk bewerkt zijn of niet goed verteerd kunnen worden, kunnen allemaal de darmen stimuleren, wat resulteert in plotselinge stoelgang en stoelganggerelateerd zweten.

“Het gaat terug naar het kennen van uw lichaam in termen van wat uw voedingsintoleranties zijn en het vermijden ervan”, legt Dr. Robinson uit. “Als je weet dat je zuivel niet goed verdraagt, maar een hele grote ijsschep gaat eten, krijg je waarschijnlijk wat diarree en urgentie.”

3. Voeg meer vezels toe aan uw dieet
Een andere oorzaak van stoelgangzweet is obstipatie. Ironisch genoeg kan constipatie ook leiden tot noodtoiletbezoeken. Nadat u lange tijd in uw maag-darmkanaal heeft gezeten, kan een plotselinge verandering in angst of stress fecale urgentie veroorzaken.

“Als mensen erg verstopt zijn en een stoelgang of veel pijn ervaren, krijgen ze nervus vagusstimulatie, en dat veroorzaakt dan zweten”, voegt Dr. Robinson toe.

Om frequente constipatie te voorkomen, kunt u proberen meer vezelrijk voedsel te eten , zoals volkoren granen, bessen en broccoli.

4. Creëer een ochtendroutine voor de stoelgang
Het opzetten van een darmvriendelijke ochtendroutine kan u helpen regelmatig te blijven en op zijn beurt snelle stoelgang en plotselinge stoelgang later op de dag te voorkomen, zegt dr. Robinson.

“Als u ’s morgens als eerste uw klep heeft leeggemaakt en uw darmen een regelmatige, normale ochtendroutine hebben, is de kans kleiner dat u in de loop van de dag last krijgt van urgentie”, zegt Dr. Robinson.

Probeer ’s morgens wat eerder op te staan, zodat je darmen voldoende tijd hebben om ‘wakker te worden’. Lichte lichaamsbeweging, een voedzaam ontbijt en ochtendmeditatie kunnen allemaal een gezonde ochtendstoelgang stimuleren en dringende badkamerbezoeken op afstand houden.

5. Stop met persen
Als u last heeft van verstopping, kunt u de drang voelen om te spannen en naar beneden te duwen om de stoelgang te stimuleren. Chronische inspanning kan echter de vasovagale reactie veroorzaken en stoelgangzweten veroorzaken. Nog een reden om te stoppen met persen? Het kan leiden tot een hele reeks gezondheidsproblemen, zoals een verzwakte bekkenbodem en aambeien.

Hoewel deze tips sommige gevallen van stoelgangzweet kunnen helpen voorkomen, is het misschien tijd om een ​​afspraak te maken met een huisarts of een gastro-enteroloog als je merkt dat je vaak naar het toilet rent (en niet alleen voor een stressvol Thanksgiving-diner met het gezin ) .

Maar voor degenen die slechts af en toe last hebben van stoelgangzweet, een advies: zeg ‘dankjewel’ tegen je nervus vagus terwijl je op het toilet zit, en ontspan bewust, zodat je alle bronnen van stress kunt vermijden die op je wachten buiten de deur van de badkamer.

Veelgestelde vragen:
Wat veroorzaakt zweten tijdens het stoelgangen?
Overmatig zweten tijdens het stoelgangen, ook wel stoelgangzweet genoemd, wordt veroorzaakt wanneer de nervus vagus gestimuleerd wordt. Deze stimulus kan een plotselinge drang om te stoelgangen veroorzaken en kan resulteren in plotseling zweten, koude rillingen en misselijkheid.

Is stoelgangzweet normaal?
stoelgangzweten is normaal, komt vrij vaak voor en kan om een ​​aantal redenen gebeuren.

Frequente stoelgangzweetbuien, aanhoudend darmklachten en snelle darmdrang kunnen echter wijzen op iets ernstigers, zoals PDS.

Als u ooit zweterig bent geworden en het gevoel heeft dat u flauwvalt tijdens het poepen, of duizelig wordt bij het zien van bloed, heeft u een vasovagale reactie ervaren .

De nervus vagus is de grootste zenuw in het lichaam. Het loopt van de hersenstam naar de borst en de buik en is belast met het reguleren van kritische lichaamsfuncties zoals hartslag, bloeddruk, ademhaling en spijsvertering.

Wanneer de vasovagale reflex wordt geactiveerd, veroorzaakt deze een plotselinge daling van de hartslag en bloeddruk. Als gevolg hiervan voelt u zich licht in uw hoofd, misselijk en bezweet en kunt u zelfs flauwvallen ( vasovagale syncope ). Persen tijdens de stoelgang, stress, bloed zien en lang staan ​​zijn veelvoorkomende triggers.

De vasovagale reflex is een automatische reactie die uw nervus vagus stimuleert. Het kan uw centrale en perifere zenuwstelsel en uw cardiovasculaire systeem beïnvloeden .

Wanneer deze wordt geactiveerd, stuurt de nervus vagus een bericht naar de hersenen, wat een plotselinge daling van uw bloeddruk en hartslag kan veroorzaken. Hierdoor kunt u zich flauw voelen.

Het woord vasovagal  beschrijft de twee delen van uw lichaam die de reactie veroorzaken: ‘vaso’ verwijst naar uw bloedvaten en ‘vagaal’ verwijst naar uw nervus vagus.

Hoe stop ik stoelgangzweet?

Vasovagale reacties verdwijnen meestal zonder behandeling. Als u zich flauw of duizelig voelt, ga dan zitten en plaats uw hoofd tussen uw knieën, of ga liggen en til uw voeten op.

Sommige mensen hebben slechts één episode in hun leven, terwijl anderen er meerdere kunnen hebben, vooral als u opnieuw aan triggers wordt blootgesteld.

Als uw zorgverlener een specifieke aandoening vaststelt die uw flauwvallen veroorzaakt, zal de behandeling zich richten op het aanpakken van dat probleem. Er kunnen bijvoorbeeld medicijnen of procedures nodig zijn om een ​​hartritmeprobleem te corrigeren .

Als uw zorgverlener geen medische diagnose vindt die uw symptomen verklaart, kunt u baat hebben bij het volgen van enkele basisaanbevelingen voor zelfzorg. Bij syncope wordt geadviseerd om je best te doen om dingen te vermijden die de vasovagale reflex kunnen veroorzaken.

Je kunt stoelganggerelateerd zweten voorkomen door meer vezelrijk voedsel te eten, een routine voor de stoelgang in de ochtend op te zetten, dieetbeperkingen te vermijden, gekruid voedsel te vermijden en je stressniveau te verminderen door middel van ontspanningstechnieken zoals ademwerk en yoga.

Als u vaak last heeft van stoelgangzweet, zelfs nadat u deze wijzigingen heeft aangebracht, moet u mogelijk uw gastro-enteroloog raadplegen.

Bronnen

https://www.wellandgood.com/poop-sweats-cause/

https://www.wellandgood.com/urge-to-poop-when-going-out/

https://www.verywellhealth.com/vasovagal-reflex-1945272