Door de juiste activiteiten voel je je minder eenzaam

Zijn sekseverschillen in partnerkeuze echt universeel?
Eenzame versus niet-eenzame mensen reageren anders op afbeeldingen van sociale aanraking tijdens hersenstimulatie
man holding smartphone in close up photography

Foto van Adrian Swancar

Betrokken zijn bij zinvolle en uitdagende activiteiten kan eenzaamheid verminderen en tijdelijk geluk vergroten, volgens nieuw onderzoek.

Vrije tijd wordt soms geïdealiseerd, maar uit onderzoek blijkt dat vrije tijd soms ongezond kan zijn door eenzaamheid te vergroten. Een studie uit 2022 toont aan dat het ondernemen van zinvolle, uitdagende activiteiten in de vrije tijd de eenzaamheid van mensen kan verminderen en hun positieve gevoelens kan vergroten.

De onderzoekers hebben onderzocht hoe ze de vrije tijd kunnen vergroten en eenzaamheid kunnen verminderen tijdens de pandemie onder zowel internationale studenten als oudere volwassenen.

In twee verschillende onderzoeken ontdekten ze dat mensen die zinvolle, uitdagende ervaringen hadden, minder eenzaam waren, zelfs als er geen hogere niveaus van sociaal contact en ondersteuning beschikbaar waren.

“Er is een bekend gezegde: ‘De tijd vliegt als je plezier hebt'”, zegt John Dattilo, hoogleraar recreatie-, park- en toerismebeheer aan Penn State. “Het onuitgesproken gevolg is dat de tijd veel langer duurt als je je verveelt. Ons onderzoek toont aan dat beide ideeën waar zijn. Door in de vrije tijd zinvolle activiteiten te ondernemen die focus vereisen, kunnen mensen eenzaamheid verminderen en tijdelijk geluk vergroten.”

EENZAAMHEID EN COVID-19

Ondanks – of misschien gedeeltelijk dankzij – technologie die mensen overal en altijd met elkaar kan verbinden, heeft eerder onderzoek aangetoond dat eenzaamheid de afgelopen decennia is toegenomen.

Eenzaamheid raakt mensen van alle leeftijden, kinderen, jongeren en ouderen. De COVID-19-pandemie , die ervoor zorgde dat veel mensen hun sociale gedrag veranderden om de verspreiding van ziekten te voorkomen, verergerde het probleem van eenzaamheid over de hele wereld.

“Eenzaamheid is sterk verbonden met onze gezondheid”, legt Dattilo uit. “Psychologische, emotionele en cognitieve gezondheid worden allemaal uitgedaagd als mensen eenzaam zijn. Eenzaamheid wordt geassocieerd met depressie en andere geestelijke gezondheidsproblemen.”

“Verontrustend”, vervolgt Dattilo, “is er een eenzaamheidsepidemie. En hoewel de COVID-19-pandemie de eenzaamheid voor veel mensen heeft vergroot, is het misschien een verdienste van de  pandemie dat deze ook de omvang van het eenzaamheidsprobleem heeft blootgelegd. Alles wat we als samenleving kunnen doen om eenzaamheid te verminderen, moet de gezondheid en het geluk van mensen overal ter wereld verbeteren.”

In een artikel in Leisure Sciences gingen de onderzoekers in op eenzaamheid onder internationale universiteitsstudenten in Taiwan. Hetzelfde onderzoeksteam publiceerde eind 2021 ook een artikel over het terugdringen van eenzaamheid onder verpleeghuisbewoners.

Eerder onderzoek heeft aangetoond dat eenzaamheid onder internationale universiteitsstudenten overal ter wereld veel voorkomt. Internationale studenten worden verwijderd uit hun sociale netwerken en leven in een andere cultuur, vaak een die een andere taal spreekt. Doorgaans kunnen internationale studenten eenzaamheid voorkomen door deel te nemen aan sociale activiteiten om ‘sociale steun’ te krijgen, het gevoel dat er voor hen wordt gezorgd door de mensen met wie ze omgaan. Tijdens de pandemie zijn echter veel groepsactiviteiten en sociale bijeenkomsten geannuleerd of verboden.

Bovendien stelden de onderzoekers vast dat de online sociale kansen die tijdens de pandemie beschikbaar kwamen, mogelijk minder toegankelijk zijn voor internationale studenten vanwege taal- en culturele verschillen.

Ga op in de flow

Volgens de onderzoekers wordt verminderde eenzaamheid geassocieerd met het ondernemen van plezierige activiteiten die zowel concentratie als vaardigheid vereisen.

“Als mensen opgaan in wat ze doen, komen ze in een toestand die ‘flow’ wordt genoemd”, legt Dattilo uit. “Flow kan worden bereikt door deel te nemen aan mentale of fysieke activiteiten die we waarderen en waarbij we ons volledig moeten concentreren om onze vaardigheden te gebruiken.”

Om mensen in een staat van flow te brengen, moet een activiteit een groot deel van hun vaardigheden vergen, maar niet zo moeilijk zijn dat het onmogelijk lijkt. Bovendien moet het concentratie vereisen om uit te voeren en betekenisvol zijn voor de deelnemer. Artistieke inspanningen zoals piano spelen of schilderen kunnen flow opwekken. Dat geldt ook voor fysieke activiteiten zoals skiën of hout hakken, samen met mentale taken zoals schrijven of verhalen vertellen. Wat flow veroorzaakt, verschilt van persoon tot persoon op basis van individuele vaardigheden en waarden.

“Als we in een staat van flow komen, worden we geabsorbeerd en gefocust, en ervaren we kortstondig genot”, vervolgt Dattilo. “Als we uit een staat van stroom komen, zijn we vaak verrast door hoeveel tijd er is verstreken.”

Mensen met veel vrije tijd, zoals studenten die tijdens een pandemie opgesloten zitten, of mensen die in een verpleeghuis wonen, kunnen flow bereiken wanneer ze activiteiten ondernemen die ze zinvol vinden. Zo gaat de tijd voor hen snel voorbij, heeft hun leven zin en wordt hun ervaring van eenzaamheid verminderd, aldus de onderzoekers.

Sociale steun van vrienden en kennissen is een primaire manier waarop mensen eenzaamheid verminderen. Voor veel mensen kan het echter een uitdaging zijn om voldoende sociale steun te krijgen. Hoewel de onderzoekers ontdekten dat studenten met een hoge mate van sociale steun minder eenzaam waren, ontdekten ze dat flow nog belangrijker was om eenzaamheid te verminderen. Mensen helpen flow te bereiken kan eenzaamheid verminderen in situaties waar sociale steun onvoldoende is. Wat nog belangrijker is, het kan eenzaamheid voor mensen in elke situatie verminderen.

Vind je eigen flow

Sommige activiteiten veroorzaken nooit flow, terwijl andere activiteiten dat wel of niet kunnen zijn, afhankelijk van het individu. Volgens Dattilo is er niets mis met televisie kijken, maar meestal helpt het mensen niet om in een staat van flow te komen omdat ze waarschijnlijk geen uitdagingen zullen ervaren.

Bovendien vinden verschillende mensen verschillende activiteiten zinvol en plezierig. Het is onwaarschijnlijk dat bewoners van verpleeghuizen het leuk vinden om bingo te spelen als ze niet van soortgelijke spellen genoten toen ze jonger waren, zegt Dattilo.

“Om te leren welke activiteiten iemand in staat kunnen stellen om in een staat van stroom te komen, moet je vragen stellen en luisteren”, zegt Dattilo.

“Mensen hebben de neiging om te gedijen op gezonde betrokkenheid en uitdaging. Mijn medewerkers en ik hopen dat dit onderzoek mensen zal helpen een voller, gelukkiger en gezonder leven te leiden.”

Aanvullende onderzoekers van de National Open University in New Taipei City, Taiwan; Brock-universiteit in Ontario, Canada; en Lungwha University of Science and Technology in Taoyuan City, Taiwan droegen ook bij aan het werk.

De financiering voor het onderzoek kwam van het ministerie van Wetenschap en Technologie in Taiwan. Bron: Penn State

Bronnen

https://www.futurity.org/loneliness-activity-flow-health-2726622-2/

© De copyrights van de hier weergegeven tekst(en)/foto's rusten bij de oorspronkelijke auteur(s). Geen overname tenzij met toestemming van de oorspronkelijke auteur(s). Vermelding op deze website is enkel om educatieve en/of wetenschappelijke redenen (onderwijsdoeleinden). Deze website is niet commercieel, bevat geen reclame en heeft geen inkomsten. Onderaan de informatie vindt u telkens zoveel mogelijk de originele bronnen voorzover ons bekend. Inden er auteursrechterlijke of privacyschendingen zijn, zijn die onvrijwillig door onbekendheid/onwetendheid en niet met opzet gebeurd. Mocht u het ongepast vinden dat uw eigen informatie/foto's/portretafbeeldingen op deze website worden vermeld of is er geen correcte bronvermelding naar uw informatie, contacteer dan gerardgielen@telenet.be met opgave van de betrokken schending van copyrights en de betrokken webpagina. De info zal dan zo snel mogelijk aangepast en/of verwijderd worden. We hopen op uw begrip bij een eventuele schending. Kennis is er om te delen, niet om te bezitten! Seksuologische hulp nodig : https://www.seksuologiepraktijk.be

© This site is non commercial, only educational. All information is copyrighted from the original authors. If you find information or pictures on this site that are copyright to you, or that present you or relatives on the pictures and we have used them by accident without legal permission, please contact us immediately about the violation with link to the picture or webpage where you found it and the text or pictures will be removed asap. Contact gerardgielen@telenet.be in case. Thanks for your understanding for not respecting your privacy or copyrights by accident. Need therapical help? https://www.seksuologiepraktijk.be. Sharing knownledge is more important than possessing knowledge