Self-gaslighting

Waarom rebound-relaties misschien niet zo slecht zijn?
Onveilige gehechtheid en verminderde zorg voor anderen in morele opofferingsdilemma's
woman in white long sleeve shirt

Foto van Mathilde Langevin

De manipulatietactiek van gaslighting verwijst naar iemand die je je eigen begrip van de werkelijkheid in twijfel laat trekken. Het effect is verwarrend en destabiliserend, zodat je aan jezelf gaat twijfelen, en het wordt vaak gebruikt als een manier om controle uit te oefenen over een persoon of situatie. Een verwante term en concept dat misschien niet zo bekend is, is self-gaslighting, en het is misschien net zo potentieel schadelijk.

Self-gaslighting/zelfgaslighting vindt plaats als gevolg van geïnternaliseerde twijfel en een kritische externe stem die zo verstrekkend is dat je je eigen realiteit in twijfel begint te trekken en je emoties afwijst. Enkele veelvoorkomende uitspraken over zelfgaslighting zijn ‘misschien was het niet zo erg’, ‘misschien wilde ze me geen pijn doen’ of ‘ik ben overdreven emotioneel’. Dus, waarom doen we dit?

Hieronder vind je meer info over de oorzaken van self-gaslighting, samen met een proces in drie stappen om het te stoppen en in plaats daarvan zelfvertrouwen op te bouwen.

Waarom we in zelfgaslighting vervallen?
De externe “stem” die uw gewoonte om zelf dan maar aan zelfbeklag of ‘de schuld op jezelf nemen’ te gaan doen, kan afkomstig zijn van een persoon die u keer op keer hebt gehoord, bijvoorbeeld een verzorger of gezagsdrager die geïnvesteerd heeft om de macht over u te behouden. Als kinderen zijn we afhankelijk van onze verzorgers en gezagsdragers om te overleven, dus hen in twijfel trekken is niet in ons beste overlevingsbelang. We hebben niet de vaardigheid of de motivatie om ze uit te roepen of ze de schuld te geven. En als woede niet naar buiten kan, moet het naar binnen.

Self-gaslighting vindt plaats als gevolg van geïnternaliseerde twijfel en een kritische externe stem die zo verstrekkend is dat je je eigen realiteit in twijfel begint te trekken en je emoties afwijst.

Daartoe kunnen we een zelfkritische stem ontwikkelen, die negatieve emoties naar onszelf omleidt om afhankelijk te blijven van onze verzorgers. Als het probleem niet in de wereld of mensen om ons heen ligt, zeggen we tegen onszelf: “het probleem moet ik dan maar zelf zijn.” Dit doet ons twijfelen aan wat we weten.
De twijfelende stem komt misschien ook niet van één persoon, maar van maatschappelijke bronnen. Dit staat bekend als ” collectieve gaslighting “. Een erfenis van blanke suprematie in dit land heeft bijvoorbeeld geleid tot berichten, acties en wetgeving die het idee naar voren brengt dat blanke mensen belangrijker en waardevoller zijn dan mensen van kleur. En als gevolg daarvan kan een persoon van kleur opgroeien met het idee dat er iets in hem ontbreekt en onwaardig is.

Een ander voorbeeld: het patriarchaat heeft ervoor gezorgd dat mensen die mannen presenteren een machtspositie behouden in onze reguliere samenleving, zodat mensen die vrouwen presenteren misschien internaliseren dat ze op de een of andere manier inherent minder krachtig zijn . Het punt hier is dat de wortel van de twijfel niet van binnenuit komt. Je hebt die stem gewoon geïnternaliseerd als een manier om te overleven in een systeem dat niet is geïnvesteerd in je veiligheid, gezondheid of welzijn om de diepten van pijn en woede te vermijden waarvoor er niet voldoende uitlaatkleppen zijn.

Maar ongeacht je identiteit of situatie in het interne verhaal, je kunt je macht terugwinnen en elk zelfgaslightend gedrag in het spel stoppen.

3 manieren om vertrouwen in je waarheid op te bouwen en zelfgaslighting te stoppen.

1. Bewustwording creëren over wanneer je aan zelfgaslighting doet

Het lastige van emotionele wonden is dat ze gemakkelijk in twijfel kunnen worden getrokken. Vaak is er geen bewijs, zoals een fysieke snee of blauwe plek, en dus moeten we luisteren naar wat zich onder de oppervlakte bevindt om de waarheid te vinden. We moeten de realiteit begrijpen van iets dat we niet leuk vinden voordat we het kunnen veranderen. Door te erkennen dat er een twijfelende stem in je zit, maar niet bij je hoort, kun je die naar buiten brengen.

Om dit te doen, moet je kennis maken met het twijfelende deel van jou en het zelfverzekerde deel van jou. Stel jezelf de volgende vragen om elke kant van jezelf te begrijpen.

Twijfelend deel

Wat zegt dit deel van jou?
Gebruikt het bepaalde woorden en zinnen?
Welke tone of voice heeft deze partij? Is het bestraffend, hard of gemeen?
Heeft het identiteitskenmerken: geslacht, ras, leeftijd?
Klinkt het als iemand die je kent of ooit kende?
Hoe voel je je in je lichaam als je naar deze stem luistert? Ben je gespannen of zenuwachtig?
Als we twijfelen aan wat we weten, is dat een teken dat onze geest ruzie maakt met onze lichamelijke intuïtie. In dit geval merkt u misschien dat u zich meer gestrest of angstig voelt in uw lichaam.

Zelfverzekerd deel

Wat gelooft dit deel?
Wat is de toon en het volume van de stem van deze partij?
Wat wil dit deel dat je weet?
Hoe voel je je in je lichaam als je naar dit deel van jezelf luistert?
Soms zijn onze intuïtieve of zelfverzekerde delen langzamer en zachter; ze voelen geen urgentie en ze zijn niet abrupt. Het is belangrijk om naar de rustigere delen van onszelf te luisteren omdat ze belangrijk zijn en belangrijke boodschappen te geven hebben, maar ze hebben gewoon niet genoeg zendtijd gekregen.

Dus, wanneer je het gepingpong in je hoofd begint op te merken van “is het waar of niet waar?” het kan nuttig zijn om jezelf af te vragen: “Wat weet mijn lichaam dat mijn hersenen helpen af ​​te leiden?” Dit stelt ons in staat om een ​​pad te bewandelen om de waarheid te ontdekken in plaats van deze in twijfel te trekken.

2. Respecteer dat self-gaslighting een overlevingsstrategie is en reageer er met toestemming en nieuwsgierigheid op.

Als je je gevoelens ongeldig maakt of excuses verzint voor degenen die je pijn hebben gedaan, is dit een indicatie dat je in de overlevingsmodus bent in plaats van in de bloeiende modus, de plaats waar je je authentieke waarheid kunt voelen. In een staat van interne vragen zijn is een strategie om pijn te vermijden.

Overlevingsstrategieën zijn altijd nuttig totdat ze schadelijk worden. Het is belangrijk om het zelf-gaslightende deel dat een adaptief vermogen ontwikkelde om een ​​pijnlijke realiteit te overleven, te erkennen, welkom te heten en respect op te bouwen. Als je je afvraagt ​​of iets wat je ervaart waar is, is dit een indicatie dat het de moeite waard is om te onderzoeken. Emoties moeten worden erkend en geaccepteerd – en onthoud, ze accepteren betekent niet dat je ze leuk vindt . Het deel van jou waaraan anderen twijfelden, moet worden erkend, zodat het zijn greep op je leven verliest.

3. Creëer nieuwe gewoontes en omring jezelf met positieve mensen

Nieuwe ervaringen helpen ons brein en onze gewoonten te vormen. Hoewel dit tijd kost, stelt het hebben van nieuwe relationele ervaringen die gebaseerd zijn op steun, transparantie en mededogen ons in staat om nieuwe groeven in onze hersenen te ontwikkelen die, na verloop van tijd, de zelfverblindende stem tot zwijgen brengen en de zelfverzekerde stem opbouwen. Denk aan mensen die ervoor zorgen dat je je gezien, gerustgesteld en veilig voelt, en nodig hun stem uit in het koor om je te ondersteunen bij het vertrouwen op hun stevige betrouwbaarheid terwijl je meer vertrouwen in jezelf ontwikkelt.

Bronnen

https://www.wellandgood.com/eczema-facts/