Is er een verband tussen seksuele frustratie en depressie?

Injecteerbare PrEP een nieuwe tool voor seksuele gezondheid
Is seks een vaardigheid waarmee we zijn geboren?

Foto van Anastasia Anastasia

Je tegelijkertijd seksueel gefrustreerd en depressief voelen kan gebeuren, maar er zijn manieren om ermee om te gaan. Hier is hoe. Frustratie is een toestand van opwinding of ergernis die in bijna elk aspect van het leven kan voorkomen. Het kan voorkomen op het werk, op school of zelfs in de kassa van de supermarkt.

Maar het kan een uitdaging zijn om ermee om te gaan wanneer frustratie rond seks draait – met name het gebrek aan seks wanneer je het echt wilt of nodig hebt. Maar kunnen seksuele frustratie of gebrek aan intimiteit depressie of andere geestelijke gezondheidsproblemen veroorzaken?

Volgens een2016 studie, zegt ongeveer 62% van de mannen en 43% van de vrouwen dat seksuele gezondheid van cruciaal belang is voor de kwaliteit van leven. Andere onderzoeksschattingen suggereren dat 94% van de mensen gelooft dat seksueel genot bijdraagt ​​aan de algehele levenskwaliteit.

Van al het menselijk gedrag kan seks daar bovenaan staan, met eten en slapen als een belangrijk aspect van gezondheid en welzijn.

Maar seksuele bevrediging is een geïndividualiseerde zaak. De ene persoon kan bijvoorbeeld heel gelukkig zijn als hij nooit seks heeft gehad, terwijl een ander buitengewoon ontevreden kan zijn als hij niet elke dag seks heeft.

Maar als de frequentie en het genot van seks niet overeenkomen met wat je nodig hebt of wilt, kan dit leiden tot seksuele frustratie. Dit soort frustratie kan voorkomen, of je nu een hoge of lage zin in seks hebt en bij mensen van elke leeftijd, seksualiteit, geslacht of relatiestatus.

Hoewel de term ‘seksuele frustratie’ niet goed gedefinieerd is in de medische literatuur, als je het ervaart, zijn je gevoelens echt.

Je bent ook niet de enige, omdat veel mensen op een of ander moment met soortgelijke uitdagingen worden geconfronteerd. Toch kan ongeadresseerde seksuele frustratie een negatieve invloed hebben op uw geestelijke gezondheid en welzijn.

Seksuele frustratie effecten

Hoewel er weinig onderzoek is gedaan naar het verband tussen seksuele frustratie en depressie, is er enig bewijs dat seksuele frustratie van invloed kan zijn op gedrag en welzijn.

Sommige onderzoeken uit 2021 suggereren bijvoorbeeld dat frustratie als gevolg van onvervulde seksuele behoeften bij mensen die er niet voor kiezen zich van seks te onthouden, het risico op agressief gedrag kan vergroten.

Aan de andere kant, een enquête uit 2018 van de Amerikaanse volwassenen ontdekte dat seksueel inactieve mensen vergelijkbare geluksniveaus rapporteerden als degenen die actief waren in seks.

Het verband tussen seksuele frustratie en depressie wordt niet altijd goed begrepen. Een studie suggereert dat hogere niveaus van seksuele bevrediging geassocieerd zijn met lagere niveaus van angst en depressie.

De effecten van seksuele frustratie kunnen variëren, maar over het algemeen kunnen mensen die het ervaren:

  • zich schuldig maken aan schadelijk gedrag om aan seksuele behoeften te voldoen
  • seksuele gerelateerde relatieproblemen hebben
  • gebruik voedsel, alcohol of andere middelen om het hoofd te bieden
  • depressieve stemming, prikkelbaarheid en opwinding ervaren
  • voel emotionele afstandelijkheid van romantische partners

Als de frustratie aanhoudt, kunnen ze hun interesse in seks helemaal verliezen om de ongemakkelijke gevoelens te vermijden die verband houden met het niet bevredigen van hun behoeften.

In fysieke zin wordt niet gedacht dat het langdurig niet hebben van seks gezondheidsproblemen veroorzaakt. Maar onderzoek uit 2016 suggereert dat seksuele activiteit, een vorm van lichaamsbeweging , de stresshormoonspiegels kan verlagen en de productie van stemmingsverhogende endorfines kan stimuleren . Deze voordelen kunnen de algehele gezondheid en het welzijn bevorderen.

Oorzaken van seksuele frustratie

Net als bij andere seksuele uitdagingen, zoals erectiestoornissen (ED) of seksuele opwindingsstoornis bij vrouwen , kan seksuele frustratie verschillende oorzaken hebben, waaronder:

Depressie kan ook uw seksuele gezondheid beïnvloeden . Dit maakt het een uitdaging om te bepalen of een gebrek aan intimiteit seksuele frustratie en depressie veroorzaakt of dat depressie seksuele frustratie veroorzaakt.

Bovendien suggereert onderzoek uit 2020 dat de aan COVID-19 pandemie gerelateerde fysieke afstand, lockdowns en gezondheidsproblemen de prevalentie van seksuele frustratie bij sommige mensen kunnen hebben vergroot.

Tekenen van seksuele frustratie

Het kan een uitdaging zijn om vast te stellen of u seksuele frustratie of iets anders voelt. Maar over het algemeen kunnen tekenen van seksuele frustratie zijn:

  • prikkelbaarheid of rusteloosheid
  • Moeite met slapen
  • gevoelens van afwijzing of onaantrekkelijkheid
  • woede of strijdlust
  • moeite met concentreren of zich afgeleid voelen
  • een toename of afname van het verlangen naar seks
  • vertrouwen op pornografie of andere seksuele stimulatie om aan seksuele behoeften te voldoen

Deze tekenen kunnen altijd op een bepaald niveau aanwezig zijn of kunnen toenemen en afnemen, afhankelijk van uw gedachten of stemming.

Hoe om te gaan met seksuele frustratie

Omgaan met de frustratie van seksuele aard is mogelijk. Het eerste dat u moet erkennen, is dat er niets mis is met seksuele activiteit, aangezien het een natuurlijk onderdeel is van menselijk gedrag.

Ook kan seksuele frustratie soms een tijdelijke aandoening zijn als gevolg van uw huidige omstandigheden. Probeer dus de hoop niet op te geven, zelfs als je het gevoel hebt dat je situatie nooit zal veranderen.

Hier zijn een paar tips die u kunnen helpen om seksuele frustratie te beheersen:

Zelfgenoegen

Masturbatie is een gezonde activiteit die seksuele frustratie kan helpen verlichten. Voordelen van masturbatie zijn onder meer:

  • verhoogde ontspanning
  • verlaagde stressniveaus
  • vermindering van seksuele spanning

Bovendien kan zelfplezier een natuurlijke manier zijn om aan dringende seksuele behoeften te voldoen en kan het u helpen een gevoel van controle over uw seksuele gezondheid te krijgen.

Identificeer uw specifieke behoeften, communiceer met uw partner

Soms kan seksuele frustratie het gevolg zijn van het niet weten wat je nodig hebt, wilt of verlangt als het op seks aankomt.

Sommige mensen hebben bijvoorbeeld meer intimiteit en genegenheid nodig tijdens seksuele activiteit, terwijl anderen minder nodig hebben. Als je eenmaal hebt vastgesteld waar seks ontbreekt, kun je overwegen wijzigingen aan te brengen.

Soms hebben die veranderingen betrekking op een meer open, eerlijke communicatie met uw partner . De European Society for Sexual Medicine , een organisatie in België die zich richt op onderwijs en wetenschap, stelt voor om deze punten aan de orde te stellen wanneer u seksuele verschillen met uw partner bespreekt:

  • Normaliseer het idee dat jullie allebei kunnen verschillen in seksuele behoeften .
  • Daag de mythe uit dat seks spontaan moet zijn.
  • Ontwikkel seksuele scripts om te volgen die wederzijds bevredigend zijn.
  • Maak gebruik van onvervulde relatieproblemen en onvervulde emotionele behoeften.

Toch kan het moeilijk zijn om seks en seksuele zaken met je partner te bespreken, vooral als je niet zeker weet hoe je het onderwerp moet aansnijden.

Overweeg om de discussie met empathie te benaderen, rekening houdend met het onderwerp seks kan gevoelens van ontoereikendheid bij uw partner aan het licht komen – vooral als zij zich verantwoordelijk voelen voor eventuele problemen die u ter sprake brengt.

Praat met een arts over onderliggende gezondheidsproblemen

Een studie uit 2016 studie suggereert dat specifieke chronische gezondheidsproblemen schade kunnen aanrichten aan seksueel verlangen en functioneren – wat leidt tot verlies van zelfrespect, zelfvertrouwen en depressie.

Als u denkt dat uw lichamelijke gezondheid of een gezondheidstoestand een rol speelt bij uw seksuele frustratie, overweeg dan om met een beroepsbeoefenaar in de gezondheidszorg te praten over uw zorgen.

Psychotherapie en sekstherapie

Omgaan met seksuele frustratie kan soms inhouden dat onderliggende psychische problemen, trauma’s of andere psychologische factoren die een rol kunnen spelen worden aangepakt.

Als je moeite hebt om de oorzaak van je seksuele frustratie te achterhalen, kan een gesprek met een professional in de geestelijke gezondheidszorg of een seksuoloog nuttig inzicht verschaffen.

Vanwege de complexe associatie tussen seksuele frustratie en depressie, kan het ook helpen om de juiste behandeling te krijgen om symptomen van depressie te beheersen .

Maar als toegankelijkheid tot persoonlijke therapie een uitdaging is, kan online sekstherapie of online counseling een handige en effectieve optie zijn.

Besluit

Je seksueel gefrustreerd voelen kan een uitdaging zijn. Hoewel seksuele frustratie op korte termijn uw mentale welzijn misschien niet ingrijpend beïnvloedt, kan het langdurig volharden tot een depressieve stemming leiden.

Veel factoren kunnen een rol spelen bij seksuele frustratie. Deze omvatten relatieverschillen, gezondheidsproblemen of gebrek aan beschikbare partners. Hierdoor kan het moeilijk zijn om vast te stellen waarom seksuele frustratie optreedt.

Of het nu een tijdelijke of meer langdurige situatie is die je seksuele frustratie veroorzaakt, er zijn manieren om ermee om te gaan en bevrediging en vervulling te vinden.

Banerjee D, et al. (2020). Sexuality, sexual well-being, and intimacy during COVID-19 pandemic: An advocacy perspective.
journals.lww.com/indianjpsychiatry/Fulltext/2020/62040/Sexuality,_sexual_well_being,_and_intimacy_during.12.aspx

Carcedo RJ, et al. (2020). Association between sexual satisfaction and depression and anxiety in adolescents and young adults.
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7036876/

Flynn KE, et al. (2016). Sexual satisfaction and the importance of sexual health to quality of life throughout the life course of US adults.
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5075511/

Kim JH, et al. (2017). Socio-demographic correlates of sexlessness among American adults and associations with self-reported happiness levels: Evidence from the U.S. General Social Survey.
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5889124/

Lankford A. (2021). A sexual frustration theory of aggression, violence, and crime.
sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0047235221000854

Liu H, et al. (2016). Is sex good for your health? A national study on partnered sexuality and cardiovascular risk among older men and women.
asanet.org/sites/default/files/attach/journals/sept16jhsbfeature.pdf

Manohar S, et al. (2017). Sexual dysfunctions in depression.
researchgate.net/publication/322334081_Sexual_Dysfunctions_in_Depression

Marieke D, et al. (2020). Sexual desire discrepancy: A position statement of the European Society for Sexual Medicine.
sciencedirect.com/science/article/pii/S2050116120300337

Merghati-Khoei E, et al. (2016). Sexuality and elderly with chronic diseases: A review of the existing literature.
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5348839/

Bronnen

Medisch beoordeeld door Janet Brito, Ph.D., LCSW, CST — Geschreven door Kimberly Drake op 11 mei 2022 https://psychcentral.com/sex/sexual-frustration-and-depression