Kan meditatie je seksleven echt verbeteren?

Kun je seks hebben na een hartaanval?
Kan een haaruitvalbehandeling je seksleven verpesten?

Bron https://www.standard.co.uk/escapist/meditation-better-sex-mindfulness-how-to-sexual-dysfunction-b1020368.html

Een nieuwe golf van mindfulness-audiosessies belooft problemen met het libido op te lossen en het plezier te vergroten.

“Ik zit thuis, met een lichte kater op een woensdag maar het is me gelukt om 10 minuten vrij te maken om wat mindfulness te proberen schrijft Flora Gill. Ik zoek naar een manier om de sessie van 11 minuten op 1,7x snelheid te zetten, zoals ik doe met hoorbare boeken. Dit zou de eerste indicator moeten zijn dat ik van nature geen mindful persoon ben. Ik probeer een mindfulness-sessie genaamd Befriending our Bodies, die tot doel heeft je te helpen meer plezier te bereiken. Ik krijg sussend te horen dat ik mezelf moet behandelen alsof ik ‘een vriend in nood verzorg’ terwijl ik mijn aandacht richt op de gevoelens in specifieke delen van mijn lichaam, te beginnen met mijn linkervoet. Zes minuten later hoor ik een dreun van mijn telefoon en kan het niet helpen dat ik een TikTok zie die een vriend me stuurt van een lamp die eruitziet alsof hij een voorhuid heeft – mijn aandachtsspanne heeft nog een lange weg te gaan.”

Dus waarom beoefenen mensen mindfulness? Het kan zijn om te decomprimeren of om hun gedachten te centreren, maar zelden verwachten we het antwoord ‘betere seks hebben ‘. Maar als je nog nooit hebt nagedacht over de relatie tussen mindfulness en seks, is het misschien tijd om te beginnen. Problemen in de slaapkamer komen vaak voor bij studies die schatten dat seksuele disfuncties 43 procent van de vrouwen en 31 procent van de mannen treffen. Recente gebeurtenissen hebben deze cijfers niet geholpen, waarbij lange tijd is gemeld dat Covid het seksuele libido verlaagt en problemen met erectiestoornissen veroorzaakt. En veel meer mensen hebben gewoon een onvervuld seksleven, waarbij de orgasmekloof groter is dan de loonkloof, aangezien vrouwen veel minder vaak ‘eindigen’ dan hun mannelijke partners in heteroseksuele relaties.

Maar in plaats van te kijken hoe de problemen kunnen worden aangepakt, grijnzen velen van ons gewoon en doen alsof, in de hoop dat deze problemen zichzelf zullen oplossen. Maar hoewel de uitkomst die we zoeken fysiek kan zijn, kan de oplossing mentaal zijn. Headspace, een van de grootste mindfulness-platforms van het land, lanceerde vorige week zijn Women’s Collection gericht op de gezondheid en het welzijn van vrouwen, waaronder cruciaal seksueel welzijn. 

Kate Moyle is een psycho-seksueel therapeut, wiens video over het cultiveren van seksueel welzijn een van de hulpmiddelen is die je kan gebruiken in een nieuwe verkenning van seks en mindfulness. “We denken vaak niet aan seks totdat we moeten – totdat we een probleem hebben – maar onze mentale gezondheid wordt enorm beïnvloed door onze seksuele gezondheid.” Moyle ziet mindfulness als een krachtig hulpmiddel om het seksuele welzijn te verbeteren dat kan helpen bij alles, van seksuele disfuncties tot alleen degenen die grotere orgasmes willen.

Psycholoog dr. Lori Brotto, en auteur van het boek Better Sex Through Mindfulness, heeft de relatie tussen seks en mindfulness bestudeerd en ontdekte dat vrouwen consequent verbeterde seksuele begeerte en tevredenheid rapporteren na mindfulness-cursussen. Misschien wel het meest interessante, ze mat deze resultaten fysiek door te kijken naar de veranderingen in de bloedstroom naar de vagina. “Toen we de genitale bloedstroom hebben gemeten, hebben we meer overeenstemming gevonden tussen fysiologische seksuele opwinding en mentale seksuele opwinding”, vertelt dr. Brotto. “Met andere woorden, mindfulness vertaalde zich in meer synchronie tussen de geest en de opwinding van het lichaam.”

Mindfulness is aanwezig zijn in een moment en bewust kiezen waar we de aandacht op richten op een niet-oordelende en medelevende manier. Het eigenlijke idee ervan is heel eenvoudig, maar het uitvoeren ervan kan ingewikkelder zijn. Je vraagt ​​je misschien af ​​waarom het simpelweg nodig is om iets aandacht te geven, maar neem even de tijd om na te denken over hoe vaak je gedachten afdwalen, hoe vaak je je gestrest voelt en hoe snel je jezelf oneerlijk beoordeelt. Mindfulness gaat over het kunnen verwijderen van al die dingen van een bepaald moment.

Flora Gill schrijft verder : ”

Het leek goed te gaan, maar een shift hier en een shift daar zorgde ervoor dat ik me opnieuw afgeleid voelde door de manier waarop ik weet dat de rollen op mijn buik worden weergegeven. In plaats van mezelf in een meer flatterende hoek te bewegen, volgde ik een techniek die ik in een van mijn mindful video’s had geleerd en doorliep ik de vijf zintuigen om mijn aandacht te verleggen. Ik dacht aan de manier waarop mijn vriend rook, de geluiden van zijn adem, het gevoel van zijn lichaam tegen het mijne… en het werkte, ik was terug in het moment. Maar toen dacht ik aan hoe goed de mindfulness werkte en hoe ik echt alle opdrachten verpletterde voordat ik me realiseerde dat ik nu was afgeleid van het moment door de technieken om niet afgeleid te worden van het moment. Hoe ik ook mijn best deed, ik kon niet stoppen met nadenken.

Het is duidelijk dat ik na slechts een paar weken van aandachtig oefenen het vak nog niet onder de knie heb, maar ik kan zien hoe het seksuele angst kan verlichten door je te helpen aandacht te schenken aan wat belangrijk is: het plezier van beide mensen. Niet afgeleid worden vergt verrassend veel oefening en ik merk dat ik nog steeds jeuk heb om bezig te zijn op de momenten dat mij wordt verteld om stil te zijn. Ons leven is gevuld met constante afleiding en multitasking – daten kan met een veegbeweging, een film kan worden gecondenseerd tot een TikTok van 30 seconden – dus het is geen verrassing dat het tijd kost om terug te gaan naar een lagere snelheid als het gaat om de meest intieme momenten. Niet elk deel van ons leven hoeft op 1,7x te worden gedaan, vooral niet in de slaapkamer.”

Bronnen

https://www.standard.co.uk/escapist/meditation-better-sex-mindfulness-how-to-sexual-dysfunction-b1020368.html