Kan seks je helpen slapen?

Hoe vaak moet je je lakens verschonen?
De belangrijke voordelen van naast een partner slapen
woman lying on bed covered with white blanket

Foto van We-Vibe Toys

Het lichaam reageert op een orgasme door hormonen vrij te maken die u kunnen helpen sneller in slaap te vallen en een betere nachtrust te krijgen.

Je zou denken dat seks voor het slapengaan je een boost zou geven, maar het is misschien wel het ticket om snel in slaap te vallen.

“Het is aangetoond dat seks en andere vormen van fysieke intimiteit voor het slapengaan de slaperigheid verhogen, de tijd die nodig is om in slaap te vallen verminderen en de algehele slaapkwaliteit verbeteren”, zegt Shanon Makekau, MD , hoofd longgeneeskunde en slaapgeneeskundedirecteur bij Kaiser Permanente in Honolulu.

Bovendien kan een goede nachtrust leiden tot een beter seksleven.

Waarom seks goed is om te slapen

Het verband tussen seks en slaap is te wijten aan de manier waarop de hormonen reageren op intimiteit.

“Na een orgasme komen hormonen vrij die slaperigheid kunnen veroorzaken”, zegt Peter Polos, MD, PhD , specialist in slaapgeneeskunde aan het JFK University Medical Center in Edison, New Jersey, en een slaapexpert met Sleep Number. Hij zegt dat de twee belangrijkste hormonen die in het spel zijn oxytocine en prolactine zijn.

U kent oxytocine misschien als het ‘liefdeshormoon’, zegt Dr. Makekau. “Het helpt om binding, genegenheid en algemeen welzijn te bevorderen, wat kan leiden tot een betere slaap.”

Er zijn niet veel studies bij mensen over oxytocine en slaap, maar een  kleine studie die in november 2017 werd gepubliceerd in het American Journal of Physiology – Lung Cellular and Molecular Physiology , vond dat het toedienen van oxytocine aan patiënten met obstructieve slaapapneu resulteerde in verbeterde slaaptijd en slaaptevredenheid.

Prolactine is een ander hormoon waarvan bekend is dat het tijdens de slaap toeneemt, blijkt uit onderzoek . “De niveaus van prolactine zijn hoger tijdens seks met een opmerkelijke piek na een orgasme, die verantwoordelijk kan zijn voor de post-coïtale slaperigheid die veel mensen ervaren”, zegt Makekau.

Volgens  eerder onderzoek stegen de prolactinespiegels een uur na het orgasme aanzienlijk, ongeacht of het orgasme werd bereikt via masturbatie of met een partner. “Deze hogere niveaus van prolactine, samen met verhoogde niveaus van oestrogeen bij vrouwen, bevorderen ook de REM-slaap (rapid-eye movement) en dus de algehele slaapkwaliteit”, zegt Makekau.

Tot slot heeft seks een stressbestrijdend effect.

Uit eerder onderzoek bleek dat de niveaus van het stresshormoon cortisol daalden als reactie op seksuele opwinding. Het is aangetoond dat minder stress leidt tot een langere slaap, waarbij mensen met een laag stressniveau bijna een uur langer per nacht slapen dan mensen met een hoog stressniveau, volgens een rapport van de American Psychological Association .

Houd in gedachten dat deze hormonale reactie het resultaat lijkt te zijn van het bereiken van een orgasme, niet alleen van seksuele activiteit, zegt Makekau. Het lijkt niet uit te maken of je er alleen komt of met een partner – het fysiologische fenomeen dat wordt gezien bij partnerseks wordt ook gezien bij masturbatie, zegt Dr. Polos.

Wat de wetenschap zegt over seks en slaap

Ander onderzoek heeft geprobeerd specifiek te antwoorden: helpt seks mensen slapen? Een studie, gepubliceerd in maart 2019 in Frontiers in Public Health , onderzocht de relatie tussen seksuele activiteiten, slaapkwaliteit en de tijd die nodig is om in slaap te vallen. De studie omvatte 778 volwassenen die deelnamen aan anonieme online enquêtes.

De onderzoekers ontdekten dat 71 procent van de respondenten zei dat hun slaapkwaliteit verbeterde en 62 procent meldde dat ze sneller in slaap vielen na seks met een partner. Die aantallen waren respectievelijk 48 en bijna 45 procent voor masturbatie.

“Seks met een partner kan deze hormonale effecten versterken door gevoelens van nauwe verbondenheid, genegenheid en intimiteit te vergroten die de slaapkwaliteit kunnen bevorderen”, zegt Makekau.

Een beperking van de studie was dat de resultaten zelfgerapporteerd waren, dus de onderzoekers hadden geen manier om hun nauwkeurigheid te bevestigen.

Het vertrouwen op zelfgerapporteerde gegevens in plaats van objectieve metingen maakt seks en slaap een moeilijk onderwerp om te bestuderen.

Sommige onderzoeken hebben zelfs bevestigd dat het gebruik van objectieve metingen versus zelfgerapporteerde gegevens tot verschillende resultaten kan leiden als het gaat om de vraag of seks helpt bij het slapen.

In een  systematische review die in oktober 2021 in de Journal of Sleep Research werd gepubliceerd, werd bijvoorbeeld gekeken naar de relatie tussen intieme fysieke aanraking (die varieerde van intieme seksuele aanraking tot niet-seksuele aanhankelijke aanraking, zoals knuffelen) en slaapkwaliteit. De onderzoekers ontdekten dat het verband tussen intieme aanraking en slaap sterker was bij onderzoeken met subjectieve reacties (zelfgerapporteerde beoordelingen) dan bij onderzoeken met een meer objectieve benadering voor het meten van intimiteit en slaap.

Waarom goed slapen goed is voor je seksleven

Seks bevordert niet alleen de slaap, maar slaap kan ook je seksleven een boost geven en je vaker in de stemming brengen. Niet genoeg slaap krijgen kan het tegenovergestelde doen en je verlangen, interesse en energie voor seks verminderen, zegt Polos.

Volgens  eerder onderzoek kun je door voldoende slaap ’s nachts te loggen, ervoor zorgen dat je meer geneigd bent om regelmatig seks te hebben. De onderzoekers achter deze studie ontdekten dat een langere slaapduur verband hield met een sterker seksueel verlangen voor de 171 vrouwen in de studie, met 14 procent verhoogde kans om deel te nemen aan seksuele activiteit van de partner met een uur meer slaap ’s nachts.

Dat is logisch: goed uitgerust zijn brengt de meeste mensen in het algemeen in een beter humeur, waardoor ze meer geneigd zijn in de stemming te komen voor intimiteit. “Er zijn aanwijzingen dat onvoldoende slaap verband houdt met een verminderd libido , erectiestoornissen en een negatief effect heeft op energie en gemoedstoestand”, zegt Makekau.

Uit eerder onderzoek bleek dat mannen die minder dan vijf uur per nacht sliepen een lager testosterongehalte hadden , wat het libido kan verminderen.

Waar het op neerkomt: slaap en seks zijn met elkaar verbonden. Makekau raadt aan om regelmatig tussen de zeven en negen uur slaap per nacht te slapen om je seksuele gezondheid te ondersteunen. Die aanbevelingen komen overeen met de richtlijnen van de National Sleep Foundation voor hoeveel slaap volwassenen elke nacht zouden moeten krijgen .

Bronnen

https://www.everydayhealth.com/sleep/can-sex-help-you-sleep/