Waarom slaap je beter naast je partner? Slaappsychologen denken mee.

Geschatte tijd om tekst te lezen: 6 minu(u)t(en)
Wakker worden om de baby te controleren wordt geassocieerd met verminderde seksuele activiteit
Onderzoek suggereert dat slaapangst de weg vrijmaakt voor nachtmerries
SEKS- EN RELATIEONDERZOEK

Foto van S L

Als je ooit seks hebt gehad om er kort daarna weer vandoor te gaan, dan ben je bekend met de snooze-opwekkende effecten van druk bezig zijn . Seks is niet alleen fysiek vermoeiend, maar zorgt er ook voor dat er een hormonale cocktail vrijkomt waardoor je je kalm en op je gemak kunt voelen. Maar het blijkt dat je niet per se seks hoeft te hebben of zelfs maar met een partner moet knuffelen (hoewel daar ook slaapbevorderende voordelen aan verbonden zijn ) om beter te kunnen dommelen in hun bijzijn. Ondanks deze activiteiten slapen sommige mensen gewoon beter naast iemand van wie ze houden dankzij een paar psychologische factoren.

“Voor veel mensen is slapen met een romantische partner een kans op verbinding, intimiteit en comfort, wat een gezonde slaap kan vergemakkelijken”, zegt slaappsycholoog Wendy Troxel, PhD, senior gedragswetenschapper bij RAND Corporation, auteur van Sharing the Covers : Every Couple ’s Guide to Better Sleep en wetenschappelijk adviseur van SleepFoundation.org . “Mijn onderzoek heeft bijvoorbeeld aangetoond dat vrouwen in stabiele, langdurige relaties gedurende een follow-upperiode van 11 jaar beter slapen dan vrouwen zonder partner of vrouwen die een relatietransitie doormaken.”

Het belangrijkste om op te merken is dat niet alleen slapen met een partner de kracht heeft om u beter te laten slapen. Het co-sleeping-effect lijkt het sterkst te zijn wanneer een persoon slaapt naast een partner van wie hij houdt of met wie hij anderszins een positieve relatie heeft. “We hebben in ons onderzoek ontdekt dat gelukkig getrouwde vrouwen beter slapen dan degenen die geen partner hebben of ongelukkig getrouwd zijn”, zegt dr. Troxel.

Waarom slaap je beter naast iemand van wie je houdt, wetenschappelijk gezien?

Beter slapen met een partner is grotendeels het gevolg van hormonen. Het zal je misschien niet verbazen dat oxytocine – vaak het ‘liefdeshormoon’ of ‘knuffelhormoon’ genoemd vanwege het vrijkomen ervan tijdens seksuele opwinding – hier een grote rol speelt. “Fysieke nabijheid met een partner in bed kan de afgifte van oxytocine stimuleren, waarvan is aangetoond dat het een gevoel van kalmte en ontspanning bevordert , wat de slaap ten goede kan komen”, zegt Dr. Troxel.

Deze afgifte van slaapbevorderende oxytocine kan plaatsvinden ongeacht eventuele intieme handelingen tussen jullie twee. Maar aangezien zoenen, knuffelen, knuffelen en seks allemaal de aanmaak van oxytocine kunnen veroorzaken, is het slaperige effect waarschijnlijk nog veel krachtiger als je fysiek gezellig met elkaar omgaat. ( Orgasme kan ook uw niveaus van het hormoon prolactine verhogen , wat ook een snooze-inducerend effect kan hebben .)

Het is ook mogelijk dat alleen al het gezelschap van een warm lichaam (in het bijzonder dat van een persoon van wie je weet dat hij veel om je geeft) zijn eigen slaaphulpmiddel kan zijn, gezien de manier waarop de hersenen slaap waarnemen.

“Vanuit een evolutionair perspectief is slaap een kwetsbare toestand”, zegt dr. Troxel. De geest kan voorkomen dat je in die toestand terechtkomt als hij enig gebrek aan veiligheid voelt. Als je ooit het gevoel hebt gehad dat je heel alert was, klaarwakker in bed lag terwijl je probeerde te slapen in een vreemde omgeving , dan ken je deze realiteit maar al te goed. Door sociale connecties, die het stressresponssysteem kunnen verlagen, of de afgifte van hormonen, waaronder cortisol, die optreedt wanneer de hersenen een bedreiging voelen, “zegt Dr. Troxel. “Het hebben van een vertrouwde partner die naast je slaapt, kan helpen dat stresssignaal te verminderen.”

Als je elke nacht naast een liefhebbende partner slaapt of consequent in de loop van de tijd, kan hun aanwezigheid ook je overgang naar slaap vergemakkelijken, simpelweg omdat je eraan gewend bent geraakt, zegt slaappsycholoog Samina Ahmed Jauregui, PsyD, adviseur van Pluto Pillow . “Routine en consistentie zijn de sleutel voor een goede nachtrust.”

Afzonderlijk slaap je misschien ook beter naast een partner vanwege de manier waarop ze je ook buiten de slaapkamer het gevoel geven. “Het onderhouden van een hechte relatie en samen slapen met deze persoon kan ook in verband worden gebracht met betere slaap, omdat een partner je kan helpen stress te beheersen door als klankbord te dienen voor je worstelingen en door sociale steun te bieden”, zegt slaappsycholoog Rebecca Robbins , PhD , slaapadviseur bij slaaptechnologiebedrijf Oura . Met over het algemeen lagere stressniveaus, is de kans groter dat u gemakkelijker afdrijft wanneer uw hoofd het kussen raakt.

Verbetert slapen met een partner altijd de slaapkwaliteit?

Dat gezegd hebbende, slapen met een partner is zeker geen voorwaarde voor een goede nachtrust. Het is ook niet noodzakelijk waar dat het delen van een bed met een partner voor iedereen beter slaapt dan alleen slapen.

“Er is geen pasklare aanpak voor koppels om de beste slaap te bereiken”, zegt Dr. Troxel, wijzend op tegenstrijdige bevindingen in onderzoek. “Enig bewijs suggereert dat wanneer slaap objectief wordt gemeten (zoals in slaapregistratieapparaten die om de pols worden gedragen), mensen slechter slapen als ze een bed delen . Maar als je dezelfde mensen vraagt: ‘Slaap je liever alleen of met een partner?’ de meesten zullen zeggen dat ze liever met een partner slapen’, zegt ze. “Dit suggereert dat voor sommige mensen de psychologische voordelen van samen slapen opwegen tegen kleine objectieve kosten.”

Voor anderen zijn de slaapverlagende kosten van het delen van een bed echter aanzienlijk. “In sommige relaties kan de ene partner bijvoorbeeld een uil (nachtraaf) zijn terwijl de andere een leeuwerik (ochtendmens) is, wat ernstige problemen veroorzaakt bij het afstemmen op hetzelfde slaap- en waakschema”, zegt Dr. Robbins. “En in andere gevallen kan een partner een slaapstoornis hebben, zoals slaapapneu of REM-slaapgedragsstoornis of snurken, die de ander kan verstoren.”

In andere gevallen kan een persoon die aan slapeloosheid lijdt ook meer moeite hebben om te slapen in aanwezigheid van zijn partner vanwege de neiging “frustrerende vergelijkingen te maken”, zegt dr. Jauregui. “Zoals: ‘Waarom kan ik niet zo snel in slaap vallen of zo goed slapen als zij kunnen?’ of stel onrealistische verwachtingen, zoals in: ‘Als mijn man acht uur per nacht slaapt, dan zou ik dat ook moeten doen.’” De slapeloosheid kan ook aarzelen om ’s nachts uit bed te komen uit angst hun partner te storen, ook al wordt hen geadviseerd om dit te doen als ze moeite hebben om te slapen, voegt ze eraan toe.

Apart slapen, in al deze scenario’s, zou beide partners in staat stellen beter te slapen. Ondanks de negatieve connotatie rond de term ‘ slaapscheiding’ , betekent de keuze om ’s nachts van je partner te scheiden niet noodzakelijkerwijs een verlies van intimiteit, verbinding of intimiteit. Sterker nog, hoe beter jij en je partner allebei slapen (of het nu samen of apart), hoe meer je relatie zal kunnen gedijen. “Als mensen goed geslapen hebben, zijn ze gelukkiger, gezonder, communiceren ze beter en hebben ze meer empathie voor hun partners – allemaal hoekstenen van gezonde relaties”, zegt dr. Troxel .

Zoals hierboven opgemerkt, komt beter slapen naast een partner vaak voort uit gevoelens van comfort, veiligheid, kalmte of verbondenheid. Hoewel je misschien niet in staat bent om het gevoel van de aanwezigheid van een partner exact na te bootsen zonder hen aan je zijde, kun je zeker andere maatregelen nemen om dezelfde soorten slaapbevorderende gevoelens te creëren.

“Dingen als een matras en kussen van goede kwaliteit, nachtverlichting, huisdieren, of de bekende geluiden van de bovenbuurman of piepend licht van de buitenlantaarnpaal kunnen allemaal een gevoel van comfort geven”, zegt Dr. Jauregui. Aan de andere kant is de aanwezigheid van een partner zeker niet het enige dat je stress overdag of trage race-gedachten voor het slapengaan kan verminderen . “Door de tijd te nemen om je stress op een andere manier te beheersen, prioriteit te geven aan slaaphygiëne en af ​​en toe een slechte nachtrust te normaliseren, kun je dezelfde slaapvoordelen behalen als wanneer je met je partner slaapt”, zegt ze.

Als je op zoek bent naar een meer tastbare vervanging voor je partner tijdens hun afwezigheid, kun je ook een ‘overgangsobject’ proberen, zegt dr. Troxel. Dit verwijst meestal naar een object zoals een deken of een knuffeldier “dat dient om een ​​kind ’s nachts te troosten als een ouder niet bij hen is”, zegt ze, “maar volwassenen kunnen ook overgangsvoorwerpen gebruiken, zoals een T- shirt of kledingstuk van een partner – om dat gevoel van verbondenheid te geven, zelfs als ze niet bij elkaar zijn. Uit een onderzoek bleek inderdaad dat mensen beter sliepen wanneer ze werden blootgesteld aan de geur van hun partner via een T-shirt dan wanneer ze dat niet waren, voegt ze eraan toe.

Heb je onlangs je relatie met je partner beëindigd en heb je sindsdien moeite met slapen? Je kunt nog steeds het effect nabootsen van slapen naast hen (althans gedeeltelijk) met een meer algemeen overgangsobject, zoals een lichaamskussen, deken of zelfs een knuffeldier , suggereert Dr. Troxel. Elk van deze kan helpen “een gevoel van comfort en veiligheid te geven dat de slaap ten goede kan komen”, zegt ze.

Bronnen

https://www.wellandgood.com/first-time-talking-with-therapist/