Vijf dingen die onderzoek ons ​​kan leren over betere seks

Geschatte tijd om tekst te lezen: 4 minu(u)t(en)
Waarom een ​​optimist en een pessimist in een relatie kunnen werken
Grote studie levert bewijs dat doelincongruentie de tevredenheid van romantische relaties kan schaden

Seks kan geweldig zijn, maar het kan ook lastig zijn. Wetenschap is misschien wel het

a man in a black jacket and white shirt

Photo by Brandon Atchison

verste waar je aan denkt als je intiem met iemand wordt. Maar eigenlijk kunnen we veel leren van de wetenschap als het om seks gaat.

De wetenschap van seks is een breed onderzoeksgebied dat vele aspecten van menselijke seksualiteit omvat, van fysiologie tot de psychologische en sociale factoren die seksueel gedrag beïnvloeden.

Door de jaren heen hebben onderzoekers licht kunnen werpen op verschillende manieren waarop we seksuele ervaringen in (of buiten) de slaapkamer kunnen verbeteren. In de geest van Valentijnsdag zijn hier vijf belangrijke lessen die je uit de wetenschap kunt halen als je dingen tussen de lakens wilt verbeteren.

1. Inzicht in opwinding en verlangen

Opwinding en verlangen spelen een cruciale rol in de menselijke seksualiteit. Opwinding (of opwinding) is een noodzakelijk onderdeel van seksuele activiteit en kan worden veroorzaakt door een reeks prikkels, waaronder fysieke aanraking, visuele aanwijzingen en psychologische factoren. In de context van seks verwijst verlangen (of libido) naar de drang of motivatie om deel te nemen aan seksuele activiteit.

Opwinding en verlangen zijn complexe verschijnselen en kunnen beide worden beïnvloed door verschillende factoren, waaronder biologische, psychologische en omgevingsfactoren.

De cyclus van seksuele respons, bedacht door William Masters en Virginia Johnson, die in de jaren zestig bekend stonden om hun controversiële onderzoek naar de fysiologie van menselijke seksualiteit, verwijst naar stadia van emotionele en fysieke veranderingen wanneer een persoon opgewonden raakt tijdens seksueel stimulerende activiteiten (waaronder geslachtsgemeenschap en masturbatie). Meestal omvatten deze fasen verlangen, opwinding, orgasme en resolutie (terugkeren naar normaal).

Toch vertellen andere seksuele responsmodellen ons dat mannen en vrouwen deze fasen anders ervaren . Een van de redenen hiervoor is dat vrouwen de neiging hebben om een ​​complexere reactie op seksuele prikkels te hebben, omdat ze eerder worden beïnvloed door psychologische en emotionele signalen, zoals communicatie en relatiedynamiek.

De wetenschap vertelt ons ook dat terwijl opwinding en verlangen met elkaar verbonden zijn, ze op verschillende manieren werken . Als een man bijvoorbeeld tekenen van fysieke opwinding vertoont (zoals erecties in de ochtend), betekent dit niet noodzakelijkerwijs dat hij zich “geil” voelt of naar seks verlangt. Evenzo kan een vrouw geen verlangen naar seks hebben, maar het verlangen kan zowel voor als na opwinding aan de oppervlakte komen.

2. Open en eerlijk communiceren

Een ander aspect van het verbeteren van seksuele ervaringen is communicatie. Onderzoek heeft aangetoond dat koppels die open en regelmatig over hun seksuele voorkeuren communiceren, meer kans hebben op meer seksuele bevrediging.

Probeer om de communicatie te verbeteren eerlijke en open gesprekken met je partner (of partners) over je seksualiteit. Omdat seks voor veel mensen veel dingen kan zijn, moet je je niet schamen om te praten over je opwinding en eventuele zorgen of afkeer die je zou kunnen hebben.

3. Breng variatie in je seksleven

Onderzoek toont aan dat het toevoegen van opwinding en een verscheidenheid aan stimulatie en technieken aan je seksleven, zoals verschillende seksuele posities, handmatige stimulatie (bijvoorbeeld vingeren), masturbatiepraktijken en orale stimulatie, je seksuele genot kan vergroten. Enkele andere dingen die u zou kunnen proberen, zijn onder andere:

  • rollenspel
  • het verkennen van kink- en BDSM-praktijken
  • het opnemen van seksspeeltjes
  • sensuele massage
  • smeermiddelen gebruiken
  • het beoefenen van tantrische seks
  • masturberen in het bijzijn van je partner (of partners)
  • ethische porno kijken
  • swingend.

Bij het verkennen van een van deze activiteiten is het belangrijk om wederzijdse toestemming te verkrijgen en elkaars grenzen te respecteren.

4. Opmerkzaamheid

Mindfulness , een staat van bewustzijn in het huidige moment, blijkt een positieve invloed te hebben op seksuele ervaringen. Door het bewustzijn en de aandacht voor gewaarwordingen in het lichaam te vergroten, kan mindfulness de seksuele opwinding en het verlangen vergroten.

Er zijn verschillende manieren waarop mindfulness kan worden opgenomen in seksuele ervaringen. Een benadering is om je te concentreren op het huidige moment en aandacht te schenken aan gewaarwordingen in het lichaam tijdens seksuele activiteiten. Dit kan helpen de seksuele opwinding te vergroten en het plezier te vergroten.

Bovendien kan langzaam en diep ademhalen en focussen op het gevoel van ademen helpen om de geest te kalmeren en het seksuele verlangen te vergroten. Mindfulness- en ademhalingsoefeningen zijn ook nuttig voor het beheersen van angst rond seks .

Het creëren van een kalmerende ruimte voor fysieke intimiteit kan ook helpen om vertrouwen op te bouwen en de band met intieme partners te verbeteren.

5. Verwachtingen managen

Het idee dat seks voorspelbaar, duidelijk en beeldschoon is , is onrealistisch. Seks is complex en veelzijdig.

Toch vertellen onze seksuele scripts ons vaak iets anders. Seksuele scripts kunnen het best worden begrepen als de boodschappen die we hebben geleerd over seks toen we opgroeiden. Culturele normen en religieuze overtuigingen kunnen onze houding ten opzichte van seksueel gedrag en genot beïnvloeden. Bepaalde culturen of religies kunnen bijvoorbeeld seks zien als een louter voortplantingsdaad, of de uiting van seksualiteit beperken tot alleen heteroseksuele relaties.

Scripts kunnen beperkend zijn, omdat ze kunnen definiëren wat als “normaal” wordt beschouwd (bijvoorbeeld dat geslachtsgemeenschap gelijk staat aan een orgasme) of “aanvaardbaar”. Maar ze kunnen ook empowerment en sekspositief zijn en een kader bieden voor het verkennen en uiten van seksualiteit.

Ongeacht onze ideeën over seks, het is ook belangrijk om ons op ons gemak te voelen in ons eigen lichaam. Als je je lichaam kunt omarmen en ervan kunt houden zoals het is, zal dit helpen als je seks hebt. Probeer niet te veel na te denken tijdens seksuele ervaringen en laat je lichaam doen wat van nature komt.

Bronnen

  Docent en seks- en relatietherapeut, University of Westminster

https://theconversation.com/five-things-research-can-teach-us-about-having-better-sex-according-to-a-sex-therapist-199360